Bröllop bröllop bröllop

I lördags så käkade vi lunch med Emily's kompisar  från lilla melrose, och la crosse. Typiskt småstadssamhälle. Och det pratades bröllop och bröllop... och åter bröllop.

Tydligen är det vanligt att man gifter sig innan man är 25. Det är dessutom ovanligt att man provat att leva ihop innan.

Tjejjer älskar att prata om bröllop. Jag med även om jag själv inte har en tanke på att gifta mig. (obs, det är något jag säger endast för att potentiella friare ska vara nervösa om de nu skulle fria eftersom det hör till.. hmm.. eller inte :P )Det är ett universalt samtalsämne. Klänningar, hur tärnornas klänningar ska matcha dekorationerna etc etc. förlovsningsringar osv. Frieriet är också otroligt viktigt. Och trots att samhället är såpass modernt som det är idag så är hela bröllopsgrejjen fortfarande en stor status-symbol för tjejjerna. En vacker ring genererar i hög status i gruppen. Likaså ett romantiskt frieri. De två är nog vad jag skulle säga de viktigaste bitarna för tjejjens status i umgängeskretsen. Det är sånt det skvallras om, sånt hennes mamma kommer berätta för sina väninnor. "titta vilket kap min dotter har hittat, han är såå romantisk och han älskar henne såå mycket." Samma sak gäller vänkretsen.

Frieriet är ungefär samma sak som när man blir tillsammans... om båda pratar om det och kommer överens om att ja, vi kan väl bli tillsammans, eller kanske vi ska ta och gifta oss? så är det låg status. och lågt skvallervärde. Om den ena däremot  ställer en klar definierbar fråga så blir det lite högre värde. Om man dessutom gör något mer originellt än äter en fin middag vid frieriet så blir det högt skvallervärde och hög status.

Ringen är också något det pratas om och visas upp. konstigt egentligen att en metallbit och en sten betyder så mycket...

Summa summarum... har fått tillräckligt med bröllopssnack för 10 år ungefär... något jag aldrig trodde skulle hända =p

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0